O óbulo da viúva.
5.
Estando Jesus sentado defronte do gazofilácio, a observar de que modo o povo
lançava ali o dinheiro, viu que muitas pessoas ricas o deitavam em abundância.
– Nisso, veio também uma pobre viúva que apenas deitou duas pequenas moedas do
valor de dez centavos cada uma. – Chamando então seus discípulos, disse-lhes:
Em verdade vos digo que esta pobre viúva deu muito mais do que todos os que
antes puseram suas dádivas no gazofilácio; – por isso que todos os outros deram
do que lhes abunda, ao passo que ela deu do que lhe faz falta, deu mesmo tudo o
que tinha para seu sustento. (S. MARCOS, 12:41 a44; S. LUCAS, 21:1 a 4.)
6.
Muita gente deplora não poder fazer todo o bem que desejara, por falta de
recursos suficientes, e, se desejam possuir riquezas, é, dizem, para lhes dar
boa aplicação. É sem dúvida louvável a intenção e pode até nalguns ser sincera.
Dar-se-á, contudo, seja completamente desinteressada em todos? Não haverá quem,
desejando fazer bem aos outros, muito estimaria poder começar por fazê-lo a si
próprio, por proporcionar a si mesmo alguns gozos mais, por usufruir de um
pouco do supérfluo que lhe falta, pronto a dar aos pobres o resto? Esta segunda
intenção, que esses tais porventura dissimulam aos seus próprios olhos, mas que
se lhes depararia no fundo dos seus corações, se eles os perscrutassem, anula o
mérito do intento, visto que, com a verdadeira caridade, o homem pensa nos
outros antes de pensar em si. O ponto sublimado da caridade, nesse caso,
estaria em procurar ele no seu trabalho, pelo emprego de suas forças, de sua
inteligência, de seus talentos, os recursos de que carece para realizar seus
generosos propósitos.
Haveria nisso o sacrifício que mais agrada ao Senhor. Infelizmente, a maioria vive a sonhar com os meios de mais facilmente se enriquecer de súbito e sem esforço, correndo atrás de quimeras, quais a descoberta de tesouros, de uma favorável ensancha aleatória, do recebimento de inesperadas heranças, etc. Que dizer dos que esperam encontrar nos Espíritos auxiliares que os secundem na consecução de tais objetivos? Certamente não conhecem, nem compreendem a sagrada finalidade do Espiritismo e, ainda menos, a missão dos Espíritos a quem Deus permite se comuniquem com os homens. Daí vem o serem punidos pelas decepções, (O Livro dos Médiuns, 2ª Parte, nos 294 e 295.)
Aqueles
cuja intenção está isenta de qualquer idéia pessoal, devem consolar-se da
impossibilidade em que se vêem de fazer todo o bem que desejariam, lembrando-se
de que o óbolo do pobre, do que dá privando-se do necessário, pesa mais na
balança de Deus do que o ouro do rico que dá sem se privar de coisa alguma,
Grande seria realmente a satisfação do primeiro, se pudesse socorrer, em larga
escala, a indigência; mas, se essa satisfação lhe é negada, submeta-se e se
limite a fazer o que possa. Aliás, será só com o dinheiro que se podem secar
lágrimas e dever-se-á ficar inativo, desde que se não tenha dinheiro? Todo
aquele que sinceramente deseja ser útil a seus irmãos, mil ocasiões encontrará
de realizar o seu desejo. Procure-as e elas se lhe depararão; se não for de um
modo, será de outro, porque ninguém há que, no pleno gozo de suas faculdades,
não possa prestar um serviço qualquer, prodigalizar um consolo, minorar um
sofrimento físico ou moral, fazer um esforço útil. Não dispõem todos, à falta
de dinheiro, do seu trabalho, do seu tempo, do seu repouso, para de tudo isso
dar uma parte ao próximo? Também aí está a dádiva do pobre, o óbolo da viúva.
O
Evangelho Segundo o Espiritismo – Allan Kardec.
LA
KODRANTO DE LA VIDVINO
5.
Kaj sidante kontraŭ la monkesto, li rimarkis, kiel la homoj enĵetas monerojn en
la monkeston; kaj multaj riĉuloj enĵetis multon. – Kaj venis unu malriĉa
vidvino, kaj enĵetis du leptojn, kiuj faras kodranton. – Kaj alvokinte al si
siajn disĉiplojn, li diris al ili: Vere mi diras al vi, ke tiu malriĉa vidvino
enĵetis pli ol ĉiuj ĵetantoj en la monkeston, ĉar ili ĉiuj enĵetis el sia
abundo, sed ŝi el sia senhaveco ĵetis ĉion, kion ŝi havis, sian tutan vivrimedon.
(Marko, 12:41-44; Luko, 21: 1-4)
6.
Multaj personoj bedaŭras, ke ili ne povas fari tiom da bono, kiom ili volus,
pro manko de sufiĉaj rimedoj, kaj ke, se ili deziras riĉecon, tio celas, ili
diras, ĝin bone uzadi. La intenco estas laŭdinda, sendube, kaj povas esti tre
sincera ĉe iuj; sed ĉu oni estas tre certa, ke tiu deziro ĉe ĉiuj enhavas
nenian kaŝitan intereson? Ĉu al kelkaj, ja dezirantaj fari bonon al aliaj, ne
plaĉas ĝin fari unue al si mem, permesi al si iom pli da ĝuoj, havigi al si iom
da superfluaĵoj, kaj doni al la malriĉuloj nur la restaĵon? Tiu kaŝita penso,
kiun tiuj eble vualas antaŭ si mem, sed kiun ili trovus en la fundo de sia
koro, se ili volus elesplori ĝin, nuligas la meriton de l’ intenco, ĉar la vere
karitema homo pensas pri l’ aliaj, antaŭ ol pensi pri si mem. La sublimeco de
la karito, en tiu okazo, kuŝus en tio, ke la homo serĉu per sia laboro, per la
uzado de siaj fortoj, de sia inteligento, de sia multforma talento, la
rimedojn, kiujn li bezonas por efektivigi siajn malavarajn intencojn; tia estus
la ofero plej agrabla al la Sinjoro. Bedaŭrinde, la plimulto revas pri la plej
facilaj rimedoj riĉiĝi subite kaj senpene, kurante post ĥimerojn, kiaj la
eltrovo de trezoroj, ia duba favora bonŝanco, ricevo de neatenditaj heredaĵoj, ktp.
Kion pensi pri tiuj, kiuj esperas trovi, inter la Spiritoj, helpantojn, kiuj
kun ili kunlaborus en tia serĉado? Certe ili ne konas, nek komprenas, la
sanktan celon de Spiritismo, kaj des malpli la mision de la Spiritoj, al kiuj
Dio permesas komunikiĝi kun la homoj; tial ili estas punataj per trompiĝoj. (La
Libro de la Mediumoj, §§ 294 kaj 295).
La
homoj, kies intenco havas nenian personan karakteron, devas konsoliĝi pri sia
senpoveco fari tiom da bono, kiom ili volus, per la penso, ke la monereto de la
malriĉulo, kiu donas senigante sin je la plej necesa, pezas pli en la pesilo de
Dio, ol la oro de la riĉulo, kiu donas senigante sin je io ajn. Sendube oni
sentus sin plej feliĉa, se oni povus helpi la mizerulojn; sed se oni ne povas ĝui
tian feliĉon, oni submetiĝu kaj limigu sin al tio, kion oni povas fari. Cetere,
ĉu nur per oro oni povas forviŝi larmojn, kaj ĉu oni restu senaga, se oni ne
posedas oron? Kiu sincere volas esti utila al siaj fratoj, tiu trovas mil
okazojn; li serĉu, kaj li trovos tiujn okazojn; se ne en ia maniero, li helpos
en alia, ĉar neniu persono, plene ĝuanta siajn fakultojn, ne kapablas fari iun
servon, doni iun konsolon, mildigi iun korpan aŭ moralan suferon, fari iun
utilan klopodon; ĉu, manke de mono, ĉiu ne havas sian kapablon, sian tempon, sian
ripozon, de kiuj li povas doni parton al sia proksimulo? Tie ankaŭ troviĝas la
monereto de la malriĉulo, la kodranto de la vidvino.
La
Evangelio Laŭ Spiritismo – Allan Kardec.
THE
WIDOW'S MITE
5.
And Jesus sat over against the treasury, and beheld how the people cast money
into the treasury: and many that were rich cast in much. And there came a
certain poor widow, and she threw in two mites which make a farthing. And He
called unto him His disciples and saith unto them, Verily I say unto you, That
this poor widow hath cast in more than all they which have cast into the
treasury: for all they did cast in of their abundance: but she of her want did
cast in all that she had, even all her living (Mark, 12: 41-44).
And
He looked up, and saw the rich men casting their gifts into the treasury. And
He saw also a certain poor widow casting in thither two mites. And He said, Of
a truth I say unto you, that this poor widow hast cast in more than they all.
For all these have of their abundance cast in unto the offerings of God: but
she of her penury hath cast in all the living that she had (Luke, 21:1-4).
6.
Many people deplore the fact that they are unable to do all the good they
desire due to lack of financial resources. They would like to be rich in order,
so they say, to be able to make good use of those funds. Their intention no
doubt is laudable and in some cases even sincere. However, in the vast majority
is this desire totally disinterested? Will there not be those who, whilst
wishing to do good to others, would also appreciate being able to begin by
doing good to themselves, of being in a position to offer themselves a few more
pleasures or the enjoyment of something superfluous they lack, after this then
being quite ready to offer the poor what is left over? This second thought
behind the desire, perchance concealed even from their own eyes, which they
would have to face if they scrutinized the depths of their hearts, annuls all
merit for the intention, seeing that true charity thinks of others before it
thinks of itself. The sublimity of charity, in this case, would be for each one
to seek within their work the necessary resources they lack to be able to
realise their generous intentions, by means of employing their strength,
intelligence and aptitudes. In so doing they would be offering the kind of
sacrifice most pleasing to the Lord. Unhappily the majority live out their
lives dreaming of ways and means of easily and quickly acquiring riches for
themselves without any effort. By running after foolish fancies like the
discovery of buried treasure, or some favourable random chance, or even the possibility
of receiving an unexpected inheritance etc. What can be said then about those
who expect to find spiritual helpers to second their attainment of these
objectives? Certainly they know nothing at all nor do they understand the
sacred finalities of Spiritism, and even less of the mission of the Spirits
whom God permits to communicate with incarnate men. Hence it happens that they
are punished by deceptions. (See THE MEDIUM'S BOOK, second part, items 294
& 295.)
Those
whose intentions are totally exempt from personal interest must console
themselves with the knowledge that it is impossible to do all the good that
could be wished, and to remember the mite of the poor, taken from meagre
resources which causes deprivation, but which weighs more on God's scales than
the gold of the rich who give without depriving themselves of anything. The
satisfaction of the former would truly be great if they could help all the
destitute on a large scale. But if this is denied them, then they must submit
to this fact and limit themselves to what is possible. Furthermore, can tears
be dried only with money? Should we remain inactive because we have no money?
All those who sincerely wish to be of use to their fellow beings will find thousands
of ways of helping. If you look for them they will appear, if not in one way
then in another, because there is no one who, having full command of their
faculties, cannot help someone, offer consolation, minimise both physical and
moral suffering or do something useful. While money may be lacking, do we all
not have time, work and hours of repose to spare which we can offer to help
others? This too is the alms of the poor, the widow's mite.
THE
GOSPEL ACCORDING TO SPIRITISM – Allan Kardec.
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