Voĉlegado de
rakontoj al infanoj estas konsiderata kiel valora eduka agado. Tion oni asertas
de longa tempo, kaj verŝajne neniu dubas pri ĝi. Tamen, oni neniam elmontris
tion per sufiĉe preciza, scienca eksperimento, por taksi kiom valora ĝi estas.
Antaŭ ne longe, oni realigis tian eksperimenton en Brazilo.
La esploron
publikigis la usona revuo Pediatrics. La aŭtoroj apartenas al Instituto Alfa e
Beto, en San-Paŭlo, kunlabore kun la Universitato de Novjorko. Inter la jaroj
2014 kaj 2015, ili observis infanojn en la aĝoj 2- ĝis 4-jaraj, el pli ol sescent
malriĉaj familioj, en la brazila ŝtato Roraima. Dum unu jaro, patroj kaj
patrinoj voĉlegis mezume po 20 libroj al siaj infanoj. La gepatroj ricevis
trejnadon pri interaga legado, por laŭeble fari ĝin plej efika kaj agrabla. Ili
lernis pri taŭga ritmo, taŭga proksimeco al la infano, taŭga komentado pri la
legataj scenoj, montrado de bildoj, indikado de linioj per fingro kaj stimulado
al scivolemo.
Por tiu studo,
oni faris plurajn testojn. La testo, kiu mezuras inteligentecon, montris
eksterordinaran konkludon: infanoj en la grupo, kiu aŭskultis legadon, atingis
rezultojn, kiuj superis je 80 procentoj tiujn de la infanoj, kiuj ne ricevis
tion.
Oni klare
montris, ke voĉlegado de libroj al etaj infanoj plibonigas la rezonkapablon kaj
instigas al la kutimo legi librojn, en sekvontaj jaroj. Ĝi plibonigas la vivon
de la tuta familio. En la familia kunvivado, oni eĉ rimarkis, ke voĉlegado
malpliigis la okazojn de punoj de plenkreskuloj al infanoj, pro malbonkonduto.
Libroj enhavas ideojn kaj lingvouzadon multe pli kompleksajn ol tiuj, uzataj en
la ĉiutaga vivo. Sekve, infanoj evoluigas abstraktan penson kaj vortostokon.
La brazila
esploro plifortigas la konscion, ke infanliteraturo estas grava branĉo en la
kulturo de ĉiu popolo. Necesas provizi taŭgajn librojn al la gepatroj, por
familia voĉlegado. Ankaŭ en la Esperanta mondo, kie infanoj denaske aŭdas nian
lingvon hejme, oni bezonas bonajn librojn. Tial estas tre oportune, ke unu el
la branĉoj, en la Belartaj Konkursoj de Universala Esperanto-Asocio, celas
precize tiun gravan publikon: “Infanlibro de la jaro”. Ĝi meritas fortan apogon!
Nenhum comentário:
Postar um comentário