917. Kiu estas
la rimedo por detrui egoismon?
El ĉiuj homaj
neperfektaĵoj la plej malfacile elradikigebla estas egoismo, ĉar tiu ĉi naskiĝas
el la influo de la materio, de kiu la homo, ankoraŭ tre proksima de sia origino,
ne povis liberiĝi; por la daŭrado de tiu influo ĉio kunhelpas: leĝoj, socia
organismo kaj edukado. Egoismo malfortiĝos ĉe la supereco de la morala vivo antaŭ
la materia vivo, kaj precipe ĉe la kompreno, kiun Spiritismo havigas al vi, pri
via estonteco, tio estas, pri via estonteco reala, ne falsita de alegoriaj
fikcioj; kiam Spiritismo, jam bone komprenata, identiĝos kun la moroj kaj
kredoj, ĝi aliigos kutimojn, morojn, sociajn interrilatojn. Egoismo estas
fondita sur la graveco de l' personeco; nu, Spiritismo, bone komprenata, mi
ripetas, igas vidi la aferojn el tiel alta punkto, ke la sento de personeco malaperas
antaŭ la senlima spaco. Detruante tiun gravecon aŭ, almenaŭ, montrante ĝian
valoron, Spiritismo nepre kontraŭbatalas egoismon.
Ofte faras la
homon ankaŭ egoista ĝuste la pikvundo, kiun li ricevas de la egoismo de aliaj, ĉar
li sentas la neceson preni defendan teniĝon. Vidante, ke la aliaj pensas pri si
mem kaj ne pri li, la homo estas alkondukata al zorgado pri si, prefere ol pri
la aliaj. La principo de karitato kaj de frateco estu la bazo de la sociaj
konvencioj, de la leĝaj rilatoj inter popoloj kaj inter homoj; tiam, la homo
pensos malpli pri sia propra persono, kiam li vidos, ke aliaj ankaŭ pensas pri
li; li ricevos la moraligan influon de l' ekzemplo kaj de l' kontakto. Ĉe la
hodiaŭa superabundeco de egoismo, oni devas esti vere virta, por abnegacii sian
personecon profite de aliaj, kiuj ofte ne dankas tian noblaĵon; precipe al tiuj,
posedantaj tian virton, la ĉiela regno estas malfermita; precipe tiujn atendas
la feliĉo de la elektitoj, ĉar vere mi diras al vi, en la tago de juĝado, kiu
ajn pensis nur pri si mem, tiu estos flanken pelita kaj suferos de sia
izoleco.” (785)
Fénelon.
Oni faras
sendube laŭdindajn klopodojn, por antaŭenigi la homaron; hodiaŭ oni kuraĝigas,
stimulas, honoras la bonajn sentojn pli, ol en neniu alia epoko; kaj tamen la
mordanta vermo nomata egoismo estas ĉiam ankoraŭ la kancero de la socio. Ĝi
estas reala malbono, refalanta sur la tutan mondon kaj kies viktimo ĉiu pli aŭ
malpli estas; necese estas do ĝin kontraŭbatali, same kiel oni alfrontas
epidemian malsanon. Por tio estas necese procedi kiel la kuracistoj: iri
returne al la origino. Oni serĉu en ĉiuj partoj de la socia organismo, ekde la
familio ĝis la popoloj, ekde kabano ĝis palaco, ĉiajn kaŭzojn, ĉiajn influojn,
kaŝitajn aŭ evidentajn, kiuj ekscitas, nutras kaj elvolvas la senton de egoismo:
kiam la kaŭzoj estos konataj, la kuracilo sin prezentos mem; tiam oni devos nur
ilin kontraŭbatali, se ne ĉiujn samtempe, almenaŭ parte; kaj, iom post iom, la
veneno estos eltirita. La resanigo eble estos longedaŭra, ĉar la kaŭzoj estas
multenombraj; sed ĝi ne estas neebla. Tiun celon oni trafos cetere nur atakante
la malbonon ĉe ties radiko, tio estas, per edukado; ne per tiu edukado, celanta
fari instruitajn homojn, sed per tiu, celanta fari homojn virtajn. Edukado, se
bone komprenata, estas la ŝlosilo de l' morala progreso; kiam oni konos la arton
direkti karakterojn, tiel bone kiel la arton direkti intelektojn, oni povos
korekti la karakterojn tute same, kiel oni korektas misformajn arbetojn; sed
tiu arto postulas grandan takton, multe da sperto kaj profundan observadon;
estas grava eraro kredi, ke sufiĉas scio, por ĝia praktikado. Kiu sekvas la kreskadon
de infano, ido ĉu de riĉulo, ĉu de malriĉulo, de post ĝia naskiĝo, observante ĉiajn
malutilajn influojn, kiuj agas sur ĝin pro la malforteco, senzorgeco kaj
neklereco de ĝiaj direktantoj, vidante kiel ofte la rimedoj uzataj por ĝia
moraligo tute maltrafas, tiu ne povas miri pro tiom da malbonaj flankoj en la
socio. Oni faru por moralo tiom, kiom oni faras por intelekto, kaj oni vidos,
ke, se ekzistas rezistemaj naturoj, estas ankaŭ aliaj, cetere multe pli, ol
kiel oni kredas, kiuj atendas nur bonan kulturadon por produkti belajn fruktojn.
(872)
La homo volas
esti feliĉa, kaj tiu sento troviĝas en la Naturo; tial li senĉese klopodas, por
plibonigi sian pozicion sur la Tero, kaj serĉas la kaŭzon de siaj suferoj, por
ilin ĉesigi. Kiam li bone komprenos, ke egoismo estas unu el tiuj kaŭzoj, tiu
faktoro, naskanta fieron, ambicion, avidemon, envion, malamon, ĵaluzon, je kiuj
li ĉe ĉiu paŝo puŝiĝas; tiu faktoro, alportanta konfuzon al ĉiuj sociaj
interrilatoj, enblovanta malpacojn, detruanta fidojn, deviganta ĉiun ĉiam singarde
stari kontraŭ sia najbaro; fine, tiu, faranta el amiko malamikon; tiam li ankaŭ
komprenos, ke tiu malvirto estas neakordigebla kun lia propra feliĉo kaj eĉ, ni
povas aldiri kun lia sekureco; ju pli li suferos pro tiu malvirto, des pli da
neceso li sentos ĝin kontraŭbatali, same kiel li luktas kontraŭ pesto, pereigaj
bestoj kaj ĉiuj ceteraj malfeliĉegoj; lin instigos al tio lia propra intereso.
(784)
Egoismo estas
fonto de ĉiaj malvirtoj, kiel karitato estas fonto de ĉiaj virtoj; eldetrui la
unuan kaj plifortigi la duan, jen la celo, kiun devas iri ĉiuj klopodoj de la
homo, se ĉi tiu deziras certigi sian feliĉon tiel sur la Tero, kiel en estonta
vivo.
Libro: La Libro
de la Spiritoj – Allan Kardec.
917. Qual é o
meio de se destruir o egoísmo?
De todas as
imperfeições humanas a mais difícil de desenraizar, é o egoísmo, porque se liga
à influência da matéria, da qual o homem, ainda muito próximo da sua origem,
não pode libertar-se. Tudo concorre para entreter essa influência; suas leis,
sua organização social, sua educação. O egoísmo se enfraquecerá com a
predominância da vida moral sobre a vida material, e sobretudo com a
compreensão que o Espiritismo vos dá quanto ao vosso estado futuro real e não
desfigurado pelas ficções alegóricas. O Espiritismo bem compreendido, quando
estiver identificado com os costumes e as crenças, transformará os hábitos, as
usanças e as relações sociais. O egoísmo se funda na importância da
personalidade; ora, o Espiritismo bem compreendido, repito-o, faz ver as coisas
de tão alto que o sentimento da personalidade desaparece de alguma forma
perante a imensidade. Ao destruir essa importância, ou pelo menos ao fazer ver
a personalidade naquilo que de fato ela é, combate necessariamente o egoísmo.
É o contato que
o homem experimenta do egoísmo dos outros que o torna geralmente egoísta,
porque sente a necessidade de se pôr na defensiva. Vendo que os outros pensam
em si mesmos e não nele é levado a se ocupar de si mesmo mais que dos outros.
Que o princípio da caridade e da fraternidade seja a base das instituições
sociais, das relações legais de povo para povo e de homem para homem, e este
pensará menos em si mesmo quando vir que os outros o fazem; sofrerá assim a
influência moralizadora do exemplo e do contato. Em face do atual desdobramento
do egoísmo é necessária uma verdadeira virtude para abdicar da própria
personalidade em proveito dos outros que em geral não o reconhecem. É a esses,
sobretudo, que possuem essa virtude, que está aberto o reino dos céus; a eles
sobretudo está reservada a felicidade dos eleitos, pois em verdade vos digo que
no dia do juízo quem quer que não tenha pensado senão em si mesmo será posto de
lado e sofrerá no abandono. (Ver item 785).
Fénelon
Louváveis
esforços são feitos, sem dúvida, para ajudar a Humanidade a avançar;
encorajam-se, estimulam-se, honram-se os bons sentimentos, hoje mais do que em
qualquer outra época, e não obstante o verme devorador do egoísmo continua a
ser a praga social. É um verdadeiro mal que se espalha por todo o mundo e do
qual cada um é mais ou menos vítima. É necessário combatê-lo, portanto, como se
combate uma epidemia. Para isso, deve-se proceder à maneira dos médicos:
remontar à causa. Que se pesquisem em toda a estrutura da organização social
desde a família até os povos, da choupana ao palácio, todas as causas, todas as
influências patentes ou ocultas que excitam, entretêm e desenvolvem o
sentimento do egoísmo. Uma vez conhecidas as causas o remédio se apresentará
por si mesmo; só restará então combatê-las, senão a todas ao mesmo tempo, pelo
menos por partes, e pouco a pouco o veneno será extirpado. A cura poderá ser
prolongada porque as causas são numerosas, mas não é impossível de resto, não
se chegará a esse ponto se não se atacar o mal pela raiz, ou seja, pela educação.
Não essa educação que tende a fazer homens instruídos, mas a que tende a fazer
homens de bem. A educação, se for bem compreendida, será a chave do progresso
moral, quando se conhecer a arte de manejar a arte dos caracteres como se
conhece a de manejar as inteligências, poder-se-á endireitá-los, da mesma
maneira como se endireitam as plantas novas. Essa arte, porém, requer muito
tato, muita experiência e uma profunda observação. É um grave erro acreditar
que basta ter a ciência para aplicá-la de maneira proveitosa. Quem quer que
observe, desde o instante do seu nascimento, o filho do rico como o do pobre,
observando todas as influências perniciosas que agem sobre ele em conseqüência
da fraqueza, da incúria e da ignorância dos que dirigem, e como em geral os
meios empregados para moralizar fracassam, não pode admirar-se de encontrar no
mundo tantas confusões. Que se faça pela moral tanto quanto se faz pela
inteligência e ver-se-á que, se há naturezas refratárias, há também, em maior
número do que se pensa, as que requerem apenas boa cultura para darem bons
frutos. (Ver item 872).
O homem quer ser
feliz e esse sentimento está na sua própria natureza; eis porque ele trabalha
sem cessar para melhorar a sua situação na Terra, e procura as causas de seus males
para os remediar. Quando compreender bem que o egoísmo é uma dessas causas,
aquela que engendra o orgulho, a ambição, a cupidez, a inveja, o ódio, o ciúme,
dos quais a todo momento ele é vítima, que leva a perturbação a todas as
relações sociais, provoca as dissensões, destrói a confiança, obrigando-o a se
manter constantemente numa atitude de defesa em face do seu vizinho, e que,
enfim, do amigo faz um inimigo, então ele compreenderá também que esse vício é
incompatível com a sua própria felicidade. Acrescentaremos que é incompatível
com a sua própria segurança. Dessa maneira, quanto mais sofrer mais sentirá a
necessidade de o combater, como combate a peste, os animais daninhos e todos os
outros flagelos. A isso será solicitado pelo seu próprio interesse. (Ver item 784).
O egoísmo é a
fonte de todos os vícios, como a caridade é a fonte de todas as virtudes.
Destruir um e desenvolver a outra deve ser o alvo de todos os esforços do
homem, se ele deseja assegurar a sua felicidade neste mundo, tanto quanto no
futuro.
Livro: O Livro
dos Espíritos – Allan Kardec.
Nenhum comentário:
Postar um comentário