24. Dum la dormo
nur la korpo ripozas, sed la Spirito ne dormas, profitante la korpan ripozon
kaj la tempon, kiam lia ĉeesto ne estas necesa, por memstare agi kaj iri kien
li volas; tiam li ĝuas sian liberecon kaj la plenecon de siaj fakultoj. Dum la
vivo la Spirito neniam komplete apartiĝas de la korpo; kiel ajn malproksimen li
transportiĝas, li ĉiam restas al ĝi ligita per ia fluideca ligilo, kiu servas
por lin voki, en la okazo kiam lia ĉeesto estas necesa. Nur la morto rompas
tiun ligilon.
“La dormo parte liberigas la animon el la korpo: kiam oni dormas, oni troviĝas, dum kelkaj momentoj, en stato, en kiu oni daŭre restadas post la morto. La Spiritoj, kiuj, ĉe la morto, tuj liberiĝas de la materio, havis, dum la vivo, saĝajn sonĝojn; dum dormado, ili iras renkonte al estuloj superaj ol ili, kaj kun tiuj ili vojaĝas, interparolas kaj sin instruas; ili eĉ kunhelpas por verkoj, kiujn ili postmorte trovas jam finitaj. Ankaŭ tio devas instrui vin ne timi la morton, ĉar vi mortas ĉiutage, kiel asertis sankta viro.
“Tio validas rilate la altrangajn Spiritojn; la granda plimulto de la Spiritoj enkarniĝintaj sur la Tero, tiuj, kiuj, ĉe la momento de l’ morto, restas longajn horojn konsternitaj kaj senkonsilaj —, tiuj, dum dormo, iras al mondoj pli malaltaj ol la Tero, al kiuj malnovaj amikoj ilin vokas, aŭ al plezuroj pli malnoblaj ol tiuj, kiujn ili ĉi tie trovas; ili iras sorbi doktrinojn pli trivialajn, pli abomenajn, pli malutilajn, ol tiuj praktikataj de ili ĉe vi. La origino de simpatio inter la terloĝantoj kuŝas ĝuste sur tiu fakto, ke, vekiĝante, oni sin sentas alligita per la koro al tiuj, kun kiuj oni ĵus pasigis ok aŭ naŭ horojn de feliĉo aŭ plezuro. Kio ankaŭ klarigas neforigeblajn antipatiojn inter la homoj estas tio, ke ni intime scias, ke la antipatiataj personoj havas konsciencon alian ol la nia, ĉar ni konas tiujn personojn, eĉ se neniam antaŭe ni ilin vidis per niaj okuloj mem. Tio ankoraŭ klarigas nian indiferentecon, ĉar al iu ne interesas novaj amikoj, kiam ili scias, ke aliaj homoj lin amas kaj al li sin donas. Resume, dormo havas sur la vivon influon pli grandan, ol vi supozas.
“Per dormo la
enkarniĝintaj Spiritoj ĉiam kontaktas kun la spirita mondo; ĝuste pro tio la
Superaj Spiritoj konsentas, sen tro granda malvolonto, enkarniĝi sur la Tero.
Dio volis, ke, dum sia kontakto kun la malvirto, ili povu iri refreŝiĝi ĉe la
fonto de bono, por ke ili, kiuj ĉi tien venas por instrui siajn fratojn, ankaŭ
ne forfalu. Dormo estas la pordo, kiun Dio malfermis al iliaj ĉielaj amikoj; ĝi
estas la senlaciga amuzo post laboro, dum ili atendas la grandan finan
elliberiĝon, kiu ilin rekondukos al ĉies vera patrujo.
“Sonĝo estas la memoro pri tio, kion via Spirito vidis dum dormo; sed, rimarku, ke vi ne ĉiam sonĝas, ĉar vi ne ĉiam memoras, kion vi vidis, aŭ ĉion, kion vi vidis. Tiu memoro ne troviĝas en via animo tute plene; ĝi estas ofte nur memoro pri la konfuziĝo de la animo ĉe sia forflugo aŭ reveno, transiĝo, al kiu aliĝas la memoro pri tio, kion vi faris aŭ kio vian Spiriton okupas en maldormeco; se ne estus tiel, kiel vi klarigus la absurdajn sonĝojn, kiujn ĉiu havas, tiel la plej kleraj, kiel la plej simplaj homoj? La malbonaj Spiritoj profitas ankaŭ la sonĝojn, por turmenti la malfortajn kaj malkuraĝajn animojn.
“La mallogikeco de la sonĝoj estas klarigata ankaŭ per la mankantaj punktoj, estigitaj de nekompleta memorado pri tio, kion ni vidis dum dormo. Io sama okazus al rakonto, el kiu oni senelekte fortranĉus frazojn aŭ partojn de frazoj; se kunigitaj, la restintaj fragmentoj havus nenian logikan signifon. “Cetere, vi baldaŭ vidos elvolviĝi alian ankoraŭ nekonatan specon de sonĝoj; ĝi estas tiel malnova kiel tiu de vi jam konata. La sonĝo de Johana de Arko, tiu de Jakobo, tiuj de la judaj profetoj kaj de kelkaj hindaj divenistoj estas memoro de la animo tute libera de la korpo, memoro pri tiu dua vivo, pri kiu mi antaŭ nelonge parolis al vi.” (La Libro de la Spiritoj, Dua Parto, ĉap. VIII, n-ro 400 kaj sekvantaj.)
25. La
sendependeco kaj libereco de la animo evidente manifestiĝas ĉefe en la fenomeno
de la natura, magneta somnambulismo, en la katalepsio kaj en la letargio. La
somnambula klarvideco estas nenio alia, ol la kapableco de la animo vidi kaj senti
sen la helpo de la materiaj organoj. Tiu kapableco estas unu el la animaj atributoj,
kuŝanta en ĝia memo, dum la korpaj organoj estas malvastaj kanaloj, tra kiuj
venas al ĝi certaj perceptoj. La transvidado, kiun kelkaj somnambuloj posedas,
rezultas el translokiĝo de la animo, kiu vidas tion, kio okazas en la lokoj,
kien ĝi transportiĝis. Dum siaj migradoj la animo ĉiam estas vestita per sia perispirito,
peranto de ĝiaj sensacoj, kiu, kiel ni jam diris, neniam plene malligiĝas de la
korpo. La apartiĝo de la animo kaŭzas la inertecon de la korpo, kiu iafoje
ŝajnas senviva.
26. Tiu apartiĝo
ankaŭ povas ekesti, en diversaj gradoj, dum la maldorma stato, sed en tiuj
okazoj la korpo neniam plene ĝuas sian normalan aktivecon; ĉiam estas ia
absorbiteco, ia pli aŭ malpli kompleta forliberiĝo de la surteraj aferoj; la
korpo ne dormas, ĝi paŝas, agas, sed la okuloj rigardas ne vidante, per kio oni
komprenas, ke la animo estas aliloke. Kiel ĉe somnambulismo, la animo vidas
forestantajn aferojn, havas perceptojn kaj sensacojn al ni ne konatajn, kaj
iafoje antaŭscias certajn estontaĵojn, kies ligitecon kun la nunaĵoj ĝi
perceptas. Penetrante la nevideblan mondon, ĝi vidas la Spiritojn, kun kiuj ĝi
povas interparoli kaj kies pensojn ĝi al ni povas transsendi.
La forgeso pri
la okazintaĵo ordinare sekvas la revenon en la normalan staton, sed la animo
kelkfoje konservas pri ĝi pli aŭ malpli svagan memoron, kiel post iu sonĝo.
27. Iafoje la
liberiĝo de la animo malfortigas la fizikajn sensacojn en tia maniero, ke ĝi
estigas veran nesentivecon, kiu, en la momentoj de ekzaltiteco, povas igi la
animon indiferente elporti la plej vivajn dolorojn. Tiu nesentiveco devenas de
la liberiĝo de la perispirito, transigilo de la korpaj sensacoj: la forestanta
Spirito ne sentas la vundojn faritajn al la korpo.
28. La kapableco
de la animo por liberiĝo, en ties plej simpla manifestiĝo, estigas la tiel
nomatan maldorman sonĝon; al certaj personoj tiu kapableco ankaŭ havigas la
antaŭscion, el kiu fontas la antaŭsentoj; ĉe pli alta grado de elvolviĝo ĝi
estigas la fenomenon nomatan dua vidado, duobla vidado aŭ maldorma
somnambulismo.
29. La ekstazo prezentas la plej altan gradon de liberiĝo de la animo. Dum sonĝo kaj dum somnambulismo, la animo travagas la terajn mondojn; dum ekstazo, ĝi penetras nekonatan mondon, tiun de la eterecaj Spiritoj, kun kiuj ĝi komunikiĝas, tamen ne transpasante difinitajn limojn, ĉar, alie, ĝi rompus la ligilojn, kiuj ĝin tenas ĉe la korpo. Ia blindiga stranga brilego ĝin ĉirkaŭas; harmonioj, ne konataj sur la Tero, ĝin ravas; nedireble agrabla stato ĝin penetras: ĝi anticipe ĝuas la ĉielan feliĉon, kaj oni povas diri, ke ĝi metas piedon sur la sojlon de la eterneco. En la ekstazostato la neniiĝo de la korpo estas preskaŭ kompleta; restas al ĝi, por tiel diri, nur la organa vivo, kaj oni sentas, ke la animo estas al ĝi alligita per nenio krom simpla fadeno, kiun la plej malgranda peno rompus senrevene.” (La Libro de la Spiritoj, n-ro 455.)
30. La ekstazo,
ne malpli ol la aliaj gradoj de liberiĝo de la animo, ne estas imuna de eraroj,
pro kio la ekstazulaj revelacioj tute ne esprimas ĉiam la absolutan veron. La
kaŭzo de tio kuŝas en la neperfekteco de la homa Spirito, kiu, nur post sia
alveno al la pinto de la skalo, povas klare juĝi la aferojn. Ĝis tiam al li ne
estas donite ĉion vidi kaj ĉion kompreni. Se, post la morto, kiam kompleta
estas la disiĝo, li ne ĉiam ĝuste vidas; se estas tiuj ankoraŭ influataj de la
surteraj antaŭjuĝoj kaj ne komprenantaj la aferojn de la nevidebla mondo, en
kiu ili troviĝas, do tiel same devas okazi, kaj pro des pli forta motivo, al
Spirito ankoraŭ ligita al la karno.
Ĉe la ekstazuloj
estas kelkfoje pli da ekzaltiteco ol vera klarvideco, aŭ, pli ĝuste, la
ekzaltiteco malhelpas lian klarvidecon, pro kio liaj revelacioj ofte prezentas
ian miksaĵon el veraĵoj kaj eraroj, el sublimaj kaj eĉ ridindaj aferoj.
Malsuperaj Spiritoj ankaŭ profitas tiun ekzaltitecon – kiu ĉiam estas kaŭzo de
malforteco kiam oni ne scias ĝin regi - por mastri la ekstazulon. Tiucele ili
prenas antaŭ liaj okuloj eksteraĵojn, kiuj lin tenas ĉe liaj ideoj aŭ
antaŭjuĝoj en tia maniero, ke liaj revelacioj ofte estas nenio alia ol
reflektoj de liaj kredoj. Tio estas rifo, kiun nur altrangaj Spiritoj povas al
si evitigi kaj kontraŭ kiu esploranto devas sin gardi.
31. Estas
personoj, kies perispirito identiĝas kun la korpo en tia maniero, ke la disiĝo
de la animo ne fariĝas alie ol kun pleja malfacilo, eĉ en la momento de la
morto; ili estas ĝenerale tiuj, kiuj vivis prefere por la materio; ankaŭ tiuj,
kies morto fariĝas pli suferiga, pli angora, kaj kies agonio estas pli longa
kaj dolora. Sed estas male aliaj, kies animoj teniĝas al la korpo per tiel
malfortikaj ligiloj, ke la disiĝo efektiviĝas sen skuoj, kun pli granda facilo
kaj ofte antaŭ ol la korpo mortis. Proksimiĝante al la vivofino, tiaj animoj
jam duonvidas la mondon, en kiun ili eniros kaj al kiu ili aspiras en la
momento de la kompleta liberiĝo.
Libro:
Postmortaj Verkoj - Allan Kardec.
24. Durante o
sono, apenas o corpo repousa; o Espírito, esse não dorme; aproveita-se do
repouso do primeiro e dos momentos em que a sua presença não é necessária para
atuar isoladamente e ir aonde quiser, no gozo então da sua liberdade e da
plenitude das suas faculdades. Durante a encarnação, o Espírito jamais se acha
completamente separado do corpo; qualquer que seja a distância a que se
transporte, conserva-se preso sempre àquele por um laço fluídico que serve para
fazê-lo voltar à prisão corpórea, desde que a sua presença ali se torne
necessária. Esse laço só a morte o rompe.
O sono liberta a
alma parcialmente do corpo. Quando dorme, o homem se acha por algum tempo no
estado em que fica permanentemente depois que morre. Tiveram sonos inteligentes
os Espíritos que, desencarnando, logo se desligam da matéria. Esses Espíritos,
quando dormem, vão para junto dos seres que lhes são superiores. Com estes
viajam, conversam e se instruem. Trabalham mesmo em obras que se lhes deparam
concluídas, quando volvem, morrendo na Terra, ao Mundo Espiritual. Ainda esta
circunstância é de molde a vos ensinar que não deveis temer a morte, pois que
todos os dias morreis, como disse um santo.
Isto, pelo que
concerne aos Espíritos elevados. Pelo que respeita ao grande número de homens
que, morrendo, têm que passar longas horas na perturbação, na incerteza de que
tantos já vos falaram, esses vão, enquanto dormem, ou a mundos inferiores à
Terra, aonde os chamam velhas afeições, ou em busca de gozos quiçá mais baixos
do que os em que aqui tanto se deleitam. Vão beber doutrinas ainda mais vis,
mais ignóbeis, mais funestas do que as que professam entre vós. E o que gera a
simpatia na Terra é o fato de sentir-se o homem, ao despertar, ligado pelo coração
àqueles com quem acaba de passar oito ou nove horas de ventura ou de prazer.
Também as antipatias invencíveis se explicam pelo fato de sentirmos em nosso
íntimo que os entes com quem antipatizamos têm uma consciência diversa da
nossa. Conhecemo-los sem nunca os termos visto com os olhos. É ainda o que explica
a indiferença de muitos homens. Não cuidam de conquistar novos amigos, por
saberem que muitos têm que os amam e lhes querem. Numa palavra: o sono influi
mais do que supondes na vossa vida.
Graças ao sono,
os Espíritos encarnados estão sempre em relação com o mundo dos Espíritos. Por
isso é que os Espíritos Superiores assentem, sem grande repugnância, em
encarnar entre vós. Quis Deus que, tendo de estar em contato com o vício,
pudessem eles ir retemperar-se na fonte do bem, a fim de igualmente não falirem,
quando se propõem a instruir os outros. O sono é a porta que Deus lhes abriu,
para que possam ir ter com seus amigos do Céu; é o recreio depois do trabalho,
enquanto esperam a grande libertação, a libertação final, que os restituirá ao
meio que lhes é próprio.
O sonho é a
lembrança do que o Espírito viu durante o sono. Notai, porém, que nem sempre
sonhais. Que quer isso dizer? Que nem sempre vos lembrais do que vistes, ou de
tudo o que havias visto, enquanto dormíeis. É que não tendes então a alma no
pleno desenvolvimento de suas faculdades. Muitas vezes, apenas vos fica a
lembrança da perturbação que o vosso Espírito experimenta à sua partida ou no
seu regresso, acrescida da que resulta do que fizestes ou do que vos preocupa quando
despertos. A não ser assim, como explicaríeis os sonhos absurdos, que tanto os
sábios, quanto as mais humildes e simples criaturas têm? Acontece também que os
maus Espíritos se aproveitam dos sonhos para atormentar as almas fracas e
pusilânimes.
Em suma, dentro
em pouco vereis vulgarizar-se outra espécie de sonhos. Conquanto tão antiga
como a de que vimos falando, vós a desconheceis. Refiro-me aos sonhos de Joana,
ao de Jacó, aos dos profetas judeus e aos de alguns adivinhos indianos. São
recordações guardadas por almas que se desprendem quase inteiramente do corpo,
recordações dessa segunda vida a que ainda há pouco aludíamos (O livro dos
espíritos, q. 402).
25. A
independência e a emancipação da alma se manifestam, de maneira evidente,
sobretudo no fenômeno do sonambulismo natural e magnético, na catalepsia e na
letargia. A lucidez sonambúlica não é senão a faculdade, que a alma tem, de ver
e sentir sem o concurso dos órgãos materiais. É um de seus atributos essa
faculdade e reside em todo o seu ser, não passando os órgãos do corpo de
estreitos canais por onde lhe chegam certas percepções. A visão a distância,
que alguns sonâmbulos possuem, provém de um deslocamento da alma, que então vê
o que se passa nos lugares a que se transporta. Em suas peregrinações, ela se
acha sempre revestida do seu perispírito, agente de suas sensações, mas que
nunca se desliga completamente do corpo, como já ficou dito. O afastamento da
alma produz a inércia do corpo, que às vezes parece sem vida.
26. Esse
afastamento ou desprendimento pode também operar-se, em graus diversos, no
estado de vigília. Mas, então, jamais o corpo goza inteiramente da sua
atividade normal; há sempre uma certa absorção, um alheamento mais ou menos
completo das coisas terrestres. O corpo não dorme, caminha, age, mas os olhos
olham sem ver, dando a compreender que a alma está algures. Como no
sonambulismo, ela vê as coisas distantes; tem percepções e sensações que
desconhecemos; às vezes, tem a presciência de alguns acontecimentos futuros
pela ligação que percebe existir entre eles e os fatos presentes. Penetrando no
Mundo Invisível, vê os Espíritos com quem lhe é possível entabular conversação
e cujos pensamentos lhe é dado transmitir.
À sua volta ao
estado normal, de ordinário sobrevém o esquecimento do que se passou. Algumas
vezes, porém, ela conserva uma lembrança mais ou menos vaga do ocorrido, como
se tivesse tido um sonho.
27. Não raro, a
emancipação da alma amortece tanto as sensações físicas, que chega a produzir
verdadeira insensibilidade que, nos momentos de exaltação, lhe possibilita
suportar com indiferença as mais vivas dores. Provém essa insensibilidade do
desprendimento do perispírito, agente transmissor das sensações corporais.
Ausente, o Espírito não sente as feridas feitas no corpo.
28. Em sua
manifestação mais simples, a faculdade que a alma tem de emancipar-se produz o
que se denomina o devaneio em vigília. A algumas pessoas, essa emancipação
também dá a presciência, que se traduz pelos pressentimentos; em grau mais
avançado de desprendimento, produz o fenômeno conhecido pelo nome de “segunda
vista”, “vista dupla”, ou “sonambulismo vígil”.
29. O êxtase é a
emancipação da alma no grau máximo. No sonho e no sonambulismo, o Espírito anda
em giro pelos mundos terrestres. No êxtase, penetra em um mundo desconhecido, o
dos Espíritos etéreos,com os quais entra em comunicação, sem que, todavia, lhe
seja lícito ultrapassar certos limites, porque, se os transpusesse, totalmente
se partiriam os laços que o prendem ao corpo. Cerca-o então resplendente e
desusado fulgor, inebriam-no harmonias que na Terra se desconhecem, indefinível
bem-estar o invade: goza antecipadamente da beatitude celeste e bem se pode
dizer que pousa um pé no limiar da eternidade. No estado de êxtase, o
aniquilamento do corpo é quase completo. Fica-lhe somente, pode-se dizer, a vida
orgânica. Sente-se que a alma se lhe acha presa unicamente por um fio, que mais
um pequenino esforço quebraria sem remissão (O livro dos espíritos, q. 455).
30. Como em
nenhum dos outros graus de emancipação da alma, o êxtase não é isento de erros,
pelo que as revelações dos estáticos longe estão de exprimir sempre a verdade
absoluta. A razão disso reside na imperfeição do espírito humano; somente
quando ele há chegado ao cume da escala pode julgar das coisas lucidamente; antes
não lhe é dado ver tudo, nemtudo compreender. Se, após o fenômeno da morte,
quando o desprendimento é completo, ele nem sempre vê com justeza; se muitos há
que se conservam imbuídos dos prejuízos da vida, que não compreendem as coisas
do mundo visível, onde se encontram, com mais forte razão o mesmo há de suceder
com o Espírito ainda retido na carne.
Há por vezes,
nos extáticos, mais exaltação que verdadeira lucidez, ou, melhor, a exaltação
lhes prejudica a lucidez, razão por que suas revelações são com frequência
mistura de verdades e erros, de coisas sublimes e outras ridículas. Também
Espíritos inferiores se aproveitam dessa exaltação, que é sempre uma causa de
fraqueza quando não há quem saiba governá-la, para dominar o extático, e, para
conseguirem seus fins, assumem aos olhos deste aparências que o aferram às suas
ideias e preconceitos, de modo que suas visões e revelações não vêm a ser mais
do que reflexos de suas crenças. É um escolho a que só escapam os Espíritos de
ordem elevada, escolho diante do qual o observador deve manter-se em guarda.
31. Pessoas há
cujo perispírito se identifica de tal maneira com o corpo, que só com extrema
dificuldade se opera o desprendimento da alma, mesmo por ocasião da morte; são,
em geral, as que viveram mais para a matéria; são também aquelas para as quais
a morte é mais penosa, mais cheia de angústias, mais longa e dolorosa a agonia.
Outras há, porém, cujas almas, ao contrário, se acham presas ao corpo por
liames tão frágeis, que a separação se efetua sem abalos, com a maior
facilidade e frequentemente antes que se dê a morte do corpo. Ao
aproximar-se-lhes o termo da vida, essas almas entreveem o mundo onde vão
penetrar e pelo qual aspiram no momento da libertação completa.
Livro: Obras
Póstumas – Allan Kardec.
Nenhum comentário:
Postar um comentário