Libera volo
843. Ĉu la homo
havas liberan volon de siaj agoj?
Ĉar li havas
liberecon de pensado, tial li estas libera agi. Sen libera volo, la homo estus
ia maŝino.
844. Ĉu la homo ĝuas
liberan volon de post sia naskiĝo?
Libereco de
agado ekzistas de la momento, kiam estas volo fari. Dum la unuaj tempoj de la
vivo, libereco estas preskaŭ nula; ĝi elvolviĝas kaj aliigas sian celon kun la
kapabloj. Infano aplikas sian liberan volon al la aferoj necesaj al ĝi, ĉar ĝi turnas sian
penson al la bezonoj de sia aĝo.
845. Ĉu la
instinktaj antaŭinklinoj de la homo, ĉe ties naskiĝo, ne malhelpas la
praktikadon de la libera volo?
La instinktaj
antaŭŭnklinoj estas tiuj de la Spirito antaŭ enkarniĝo; laŭ tio, ĉu li pli aŭ
malpli progresis, tiuj antaŭinklinoj povas puŝi lin al riproĉindaj agoj, por kiuj
lin kunhelpos Spiritoj simpatiantaj tiujn inklinojn; sed nekontraŭstarebla puŝo
estas neebla, kiam oni volas resti. Memoru, ke kion oni volas, tion oni povas.
846. Ĉu la
fiziologia strukturo ne havas ian influon sur la agojn dum la vivo, kaj, se ĝi
iel influas, ĉu ĝi ne malutilas la liberan volon?
Efektive, la
Spirito ricevas influon de la materio, kiu povas ĝeni liajn manifestiĝojn; jen
kial, en la mondoj, kie la korpoj estas malpli materiaj ol sur la Tero, la
kapabloj pli libere elvolviĝas; sed la ilo ne havigas la kapablon. Cetere,
estas necese distingi la moralajn de la intelektaj kapabloj; se iu posedas la
instinkton de hommortigo, certe posedas kaj donas al la homo tian instinkton
nur lia Spirito, ne la organoj de la homo. Tiu, kiu nuligas sian pensokapablon,
por sin okupi nur pri la materio, fariĝas simila al besto, kaj eĉ pli malbona
ol besto, ĉar li jam ne pensas sin antaŭgardi kontraŭ malbono; kaj pri tio li
estas ja kulpa, ĉar li agas laŭ propra volo. - (Vidu 367 kaj sekv. Influo de
la organismo.)
Libro: La Libro
de la Spiritoj – Allan Kardec.
Livre Arbítrio
843. O homem tem
livre-arbítrio nos seus atos?
Pois que tem a
liberdade de pensar, tem a de agir. Sem o livre-arbítrio o homem seria uma
máquina.
844. O homem
goza do livre-arbítrio desde o nascimento?
Ele tem a
liberdade de agir, desde que lenha a vontade de o fazer. Nas primeiras fases da
vida, quase nula é a liberdade; ela se desenvolve e muda de objeto com as
faculdades. Estando os pensamentos da criança em relação com as necessidades da
sua idade, ela aplica o seu livre-arbítrio às coisas que lhe são necessárias.
845. As
predisposições instintivas que o homem traz ao nascer não são um obstáculo ao
exercício de seu livre-arbítrio?
As
predisposições instintivas são as do Espírito antes da sua encarnação; conforme
for ele mais ou menos adiantado, elas podem impeli-lo a atos repreensíveis, no
que ele será secundado por Espíritos que simpatizem com essas disposições; mas
não há arrastamento irresistível, quando se tem a vontade de resistir.
Lembrai-vos de que querer é poder. (Ver item 361.)
846. O organismo
não influi nos atos da vida? E se influi, não o faz com prejuízo do
livre-arbítrio?
O Espírito é
certamente, influenciado pela matéria, que pode entravar as suas manifestações.
Eis porque, nos mundos em que os corpos são menos materiais do que na Terra, as
faculdades se desenvolvem, com mais liberdade. Mas o instrumento não dá
faculdades ao Espírito. De resto, é necessário distinguir neste caso as
faculdades morais das faculdades intelectuais. Se um homem tem o instinto do
assassínio, é seguramente o seu próprio Espírito que o possui e que lho
transmite mas nunca os seus órgãos. Aquele que aniquila o seu pensamento para
apenas se ocupar da matéria se faz semelhante ao bruto e ainda pior, porque não
pensa mais em se precaver contra o mal. E nisso que ele se torna faltoso, pois
assim age pela própria vontade. (Ver item 367 e seguintes, Influência do
organismo.)
Livro: O Livro
dos Espíritos – Allan Kardec.
Nenhum comentário:
Postar um comentário