Krueleco
752. Ĉu oni
povas rilatigi la senton de krueleco al la instinkto de detruado?
Krueleco estas
la plej malbona flanko de la instinkto de detruado, ĉar, se detruo estas
kelkafoje necesa, krueleco neniam estas tia; krueleco estas ĉiam esprimo de
malnobla temperamento.
753. Kial
krueleco estas la ĉefa karaktero ĉe la primitivaj popoloj?
Ĉe la primitivaj
popoloj, kiaj vi ilin nomas, materio superregas Spiriton; ili sin fordonas al
la bestaj instinktoj; kaj, ĉar ili havas neniajn bezonojn krom tiuj de la korpa
vivo, ili tial zorgas nur pri sia persona konservado: tio faras ilin kruelaj.
Cetere, la popoloj, kies progreso estas neperfekta, troviĝas sub la potenco de
ankaŭ neperfektaj Spiritoj, ilin simpatiantaj, ĝis aliaj pli progresintaj
popoloj venos forfini aŭ malpliigi tiun influon.
754. Ĉu krueleco
ne estas kaŭzata de manko de morala sento?
Diru, prefere,
ke morala sento ankoraŭ ne elvolviĝis; sed ne diru, ke ĝi mankas, ĉar ties
principo ekzistas ĉe ĉiuj homoj kaj estas tio, kio ilin poste faras bonaj kaj
humanaj estuloj. Morala sento ekzistas do ĉe sovaĝulo, sed ĝi troviĝas en li,
kiel la parfumoprincipo en florĝermo, antaŭ ol floro disvolviĝos.
Ĉiuj kapabloj
ekzistas ĉe la homo en elementa aŭ latenta stato; ili elvolviĝas laŭ tio, kiel
la cirkonstancoj estas pli aŭ malpli favoraj. La troa elvolviĝo de unuj
paralizas aŭ nuligas tiun de aliaj. La superekscitado de la materiaj instinktoj
sufokas, se oni tiel povas diri, la moralan senton, same kiel la kresko de la
morala sento iom post iom malfortigas la pure bestajn kapablojn.
755. Kial, meze
en plej evoluinta civilizacio, troviĝas estuloj iafoje tiel kruelaj kiel la
sovaĝuloj?
Tute same, kiel ĉe
arbo ŝarĝita de bonaj fruktoj, estas trovataj ankaŭ abortuloj. Ili estas kvazaŭ
sovaĝuloj, havantaj de civilizitoj nur vestojn, lupoj, devojiĝintaj inter ŝafojn.
Malaltklasaj kaj tre malmulte progresintaj Spiritoj povas enkarniĝi inter multe
progresintaj homoj, kun la espero ankaŭ antaŭenpaŝi; sed se la provo estas tro
malfacila, la primitiva naturo superfortas lin.
756. Ĉu la socio
el virtuloj estos iam liberigita el la malicaj estuloj?
Homaro
progresas; tiuj homoj, regataj de instinkto de malbono kaj nekonvene vivantaj ĉe
virtuloj, iom post iom malaperos, same kiel malbona grajno estas apartigata el
la bona en ventolkorbo, kaj renaskiĝos kun alia envolvaĵo; sed, ĉar ili akiris
sperton, ili tial pli ĝuste komprenos bonon kaj malbonon. Ekzemplon pri tio
prezentas al vi vegetaĵoj kaj bestoj: la arton ilin perfektigi la homo jam
elpensis, kaj ĉe ili novajn kvalitojn li aperigas. Nu: la perfektiĝo estas
elfinita nur post multe da generacioj. Jen la bildo de l’ pluraj ekzistadoj de
la homo.
Libro: La Libro
de la Spiritoj – Allan Kardec.
Crueldade
752. Podemos
ligar o sentimento de crueldade ao instinto de destruição?
— É o próprio
instinto de destruição no que ele tem de pior, porque, se a destruição é às
vezes necessária, a crueldade jamais o é. Ela é sempre a conseqüência de uma
natureza má.
753. Por que
motivo a crueldade é o caráter dominante dos povos primitivos?
— Entre os povos
primitivos, como os chamas, a matéria sobrepuja o espírito. Eles se entregam
aos instintos animais e como não têm outras necessidades além das corpóreas
cuidam apenas da sua conservação pessoal. É isso que geralmente nos torna
cruéis. Além disso, os povos de desenvolvimento imperfeito estão sob o domínio
de Espíritos igualmente imperfeitos que lhes são simpáticos, até que povos mais
adiantados venham destruir ou arrefecer essa influência.
754. A crueldade
não decorre da falta de senso moral?
— Dize que o
senso moral não está desenvolvido, mas não que está ausente; porque ele existe,
em princípio, em todos os homens; é esse senso moral que os transforma mais
tarde em seres bons e humanos. Ele existe no selvagem como o princípio do aroma
no botão de uma flor que ainda não se abriu.
Todas as
faculdades existem no homem em estado rudimentar ou latente e se desenvolvem
segundo as circunstâncias mais ou menos favoráveis. O desenvolvimento excessivo
de umas impede ou neutraliza o de outras. A superexcitação dos instintos
materiais asfixia, por assim dizer, o senso moral, como o desenvolvimento deste
arrefece pouco a pouco as faculdades puramente animais.
755. Como se
explica que nas civilizações mais adiantadas existam criaturas às vezes tão
cruéis como os selvagens?
— Da mesma
maneira que numa árvore carregada de bons frutos existem os temporãos. Elas
são, se quiseres, selvagens que só têm da civilização a aparência, lobos
extraviados em meio de cordeiros. Os Espíritos de uma ordem inferior, muito
atrasados, podem encarnar-se entre homens adiantados com a esperança de também
se adiantarem; mas, se a prova for muito pesada, a natureza primitiva reage.
756. A sociedade
dos homens de bem será um dia expurgada dos malfeitores?
— A Humanidade
progride. Esses homens dominados pelo instinto do mal, que se encontram
deslocados entre os homens de bem, desaparecerão pouco a pouco como o mau grão
é separado do bom quando joeirado. Mas renascerão em outro invólucro. Então,
com mais experiência, compreenderão melhor o bem e o mal. Tens um exemplo nas
plantas e nos animais que o homem aprendeu como aperfeiçoar, desenvolvendo-lhe
qualidades novas. Pois bem: é só depois de muitas gerações que o
aperfeiçoamento se torna completo. Essa é a imagem das diversas existências do
homem.
Livro: O Livro
dos Espíritos – Allan Kardec.
Nenhum comentário:
Postar um comentário