sábado, 4 de dezembro de 2021

A alma após a morte: Sua Individualidade. Vida eterna / The soul after death: Individuality and eternal life.

149. Que sucede à alma no instante da morte?

“Volta a ser Espírito, isto é, volve ao mundo dos Espíritos, donde se apartara momentaneamente.”

150. A alma, após a morte, conserva a sua individualidade?

“Sim; jamais a perde. Que seria ela, se não a conservasse?”

a)     — Como constata a alma a sua individualidade, uma vez que não tem mais corpo material?

“Continua a ter um fluido que lhe é próprio, haurido na atmosfera do seu planeta, e que guarda a aparência de sua última encarnação: seu perispírito.”

b) — A alma nada leva consigo deste mundo?

“Nada, a não ser a lembrança e o desejo de ir para um mundo melhor, lembrança cheia de doçura ou de amargor, conforme o uso que ela fez da vida. Quanto mais pura for, melhor compreenderá a futilidade do que deixa na Terra.”

151. Que pensar da opinião dos que dizem que após a morte a alma retorna ao todo universal?

“O conjunto dos Espíritos não forma um todo? Não constitui um mundo completo? Quando estás numa assembleia, és parte integrante dela; mas, não obstante, conservas sempre a tua individualidade.”

152. Que prova podemos ter da individualidade da alma depois da morte?

“Não tendes essa prova nas comunicações que recebeis? Se não fôsseis cegos, veríeis; se não fôsseis surdos, ouviríeis; pois que muito amiúde uma voz vos fala, reveladora da existência de um ser fora de vós.”

Os que pensam que, pela morte, a alma reingressa no todo universal estão em erro, se supõem que, semelhante à gota d’água que cai no oceano, ela perde ali a sua individualidade. Estão certos, se por todo universal entendem o conjunto dos seres incorpóreos, conjunto de que cada alma ou Espírito é um elemento.

Se as almas se confundissem num amálgama só teriam as qualidades do conjunto, nada as distinguiria umas das outras. Careceriam de inteligência e de qualidades próprias quando, ao contrário, em todas as comunicações, denotam ter consciência do seu eu e uma vontade distinta. A diversidade infinita que apresentam, sob todos os aspectos, é a consequência mesma de constituírem individualidades diversas. Se, após a morte, só houvesse o que se chama o grande Todo, a absorver todas as individualidades, esse Todo seria uniforme e, então, as comunicações que se recebessem do mundo invisível seriam idênticas. Desde que, porém, lá se nos deparam seres bons e maus, sábios e ignorantes, felizes e desgraçados; que lá os há de todos os caracteres: alegres e tristes, levianos e ponderados, etc., patente se faz que eles são seres distintos. A individualidade ainda mais evidente se torna quando esses seres provam a sua identidade por sinais incontestáveis, particularidades pessoais verificáveis, referentes às suas vidas terrestres. Também não pode ser posta em dúvida quando se fazem visíveis nas aparições. A individualidade da alma nos era ensinada em teoria, como artigo de fé. O Espiritismo a torna manifesta e, de certo modo, material.

153. Em que sentido se deve entender a vida eterna?

“A vida do Espírito é que é eterna; a do corpo é transitória e passageira. Quando o corpo morre, a alma retoma a vida eterna.”

a) — Não seria mais exato chamar vida eterna à dos Espíritos puros, dos que, tendo atingido a perfeição, não estão sujeitos a sofrer mais prova alguma?

“Essa é antes a felicidade eterna. Mas isto constitui uma questão de palavras. Chamai as coisas como quiserdes, contanto que vos entendais.”

O Livro dos Espíritos – Allan Kardec.

149. What happens to the soul at the time of death?

“It becomes a spirit again, meaning it returns to the spirit world that it had briefy left.”

150. Does the soul maintain its individuality after death?

“Yes, it never loses it. What would it be if it did not preserve it?”

a) How does the soul retain this consciousness, since it no longer has its material body?

“It still has a unique fuid, which it draws from the atmosphere of its planet and represents the outer shell of its last incarnation—its perispirit.”

b) Does the soul take anything of this life away with it?

“Only the memory of it and the desire to move on to a better world. This memory may be sweet or bitter, depending on the course of the life it has left. The more advanced its purifcation, the more clearly it recognizes the futility of what it has left behind on Earth.”

151. What should we think of the opinion that the soul returns to the universal whole after death?

“Do all the spirits not constitute a whole? Is this whole not a world? When you are part of a group you form an integral part thereof, yet your individuality is still preserved.”

152. What proof do we have of the individuality of the soul after death?

“Has spirit communication not provided the necessary proof? If you are not blind, you will see; if you are not deaf you will hear. A voice often speaks to you revealing the existence of a being outside yourself.”

People who think that the soul returns to the universal whole after death are wrong if they think that, it loses its individuality like a drop of water in the ocean. They are right if by universal whole they are referring to all incorporeal beings, of which each soul or spirit is a component.

If souls were mixed together into one large mass, they would only possess qualities common to the entire mass, and they would have no special intellectual or moral qualities of their own that would distinguish them from the others. In the communications that we have obtained, the spirits clearly demonstrate the possession of self-awareness, in addition to a distinct personal will. Their infinite diversity of characteristics is the result of and testament to their personal individuality. If there were nothing but the “Great Whole” swallowing all individualities after death, this whole would be uniform and all the communications received from the invisible world would be identical. The proofs of distinct personalities lie in the fact that we meet spirits who are good, bad, educated, ignorant, happy, melancholy, lighthearted and serious, and so on. This individuality is further substantiated when they are able to undeniably prove their identity by providing personal details relating to their human life, which may be verifed. When they reveal themselves in the form of apparitions, their identity obviously cannot be questioned. We learned about the individuality of the soul in theory as an article of faith. Spiritism simply makes it a material fact.

153. How should we interpret eternal life?

“The life of the spirit is eternal, while that of the body is ephemeral. When the body dies, the soul re-enters eternal life.”

a) Would it be more accurate to use the term eternal life for that of purifed spirits, as they have reached relative perfection and no longer endure any trials and tribulations?

“That would be eternal happiness, but this is a question of words. You may call things whatever you want, provided you reach a collective agreement among yourselves regarding the meaning.”

THE SPIRITS' BOOK -  Allan Kardec.

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